divendres, 6 d’abril del 2018


Com faríem servir la metodologia TILC a l'aula?

Al mòdul lingüístic valencià hem estudiat la metodologia TILC (Tractament integrat de llengua i continguts) com un canvi de plantejament de l'ensenyament a tots els nivells que la Conselleria estableix dins dels currículums de l'educació. L'objectiu principal és implantar un sistema d'ensenyament-aprenentatge que treballe aspectes lingüístics i de continguts curriculars de manera conjunta.

Com podem aplicar aquesta metodologia a les aules? De forma progressiva, amb un enfocament unitari que contemple la llengua com un instrument de comunicació. Si tenim en compte el valencià com una llengua minoritzada, es requerix un treball continuat per tal que s'obtinga un resultat positiu i productiu, tant per a l'alumne com per al professor. D'una banda, cal "ensenyar" amb experiències didàctiques i motivadores i d'altra banda, com a docents, enriquir-nos professionalment a conseqüència d'aquest treball en equip.

Al meu parer, són nombrosos els avantatges derivats de la seua aplicació. En primer lloc, augmentarem la fluïdesa en expressions orals així com la resta de domini de destreses, escoltament, lectura i escriptura de forma equilibrada. En segon lloc, aconseguirem la seua normalització per evitar castellanismes de la forma col·loquial en favor de l'estàndard. Generalment, si extrapolem aquesta metodologia a la resta de llengües minoritzades a tots els nivells, promourem el plurilingüisme de manera més efectiva i serem capaços de comunicar-nos acuradament i fluida.

Comptat i debatut, portaríem a terme aquest procés amb l'ús d'elements lúdics i visuals per incentivar la motivació de l'alumnat. Amb els avanços tecnològics tenim a l'abast un ampli ventall de recursos multimèdia, exercicis interactius, flashcards, etc. En conclusió, fer ús d'elements que, amb ajuda d'experiències didàctiques motivadores, enfortisquen les ganes d'aprendre. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.